Pia Majbritt Jensen
Institut for
Informations- og Medievidenskab
Aarhus Universitet
Helsingforsgade 14
8200 Århus N
Tlf: 89 42 92 32
E-mail: piamj@imv.au.dk
Lokale 5.347
2004-2007 | Ph.d. stipendiat ved Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet |
2003 | Cand.mag. i Medievidenskab og Spansk. Aarhus Universitet |
2002-2004 | PR- & Projektkoordinator. Have PR & Kommunikation, Frederiksberg |
2002-2003 | Forskningsassistent på projekt om TV2/Nord Digital. Aalborg Universitet |
2002-2003 | Bestyrelsesmedlem i SAMS – Sammenslutningen af Mediestuderende i Danmark |
2002 | Medstifter af Medievidenskabelig Forening. Aarhus Universitet. |
2001 | Strategisk plannerassistent på Grey København |
2001 | Studier på MA of Communications. RMIT University, Melbourne |
2000 | Medarrangør af SAMS Seminar 2000: “Internet – Forskydninger i Mediebilledet” |
1999-2001 | Medredaktør af medietidsskriftet SAMSON, der udgives af SAMS |
1997 | Studier på Universidad de Málaga, Spanien |
1996 | Indskrevet på Aarhus Universitet |
1994 | Sproglig studentereksamen. Brønderslev Gymnasium |
Hovedvejleder
Lektor Hanne Bruun
Bivejleder
Lektor Kirsten Frandsen
Projektbeskrivelse: Versionering af tv-formater i et transnationalt perspektiv
Mit ph.d.-projekt omhandler internationalisering af tv-mediet med fokus på nationale versioneringer af importerede tv-programmer, der er gennemgående, og mere og mere omsiggribende, fænomen i den internationale tv-verden. Dertil kommer, at de relativt få bidrag om formatversionering i dansk såvel som international medieforskning næsten udelukkende drejer sig om kulturelle aspekter ved formatversioneringen.
Men for mig at se er der yderligere to aspekter, der er ligeså vigtige som de
kulturelle: Det drejer sig om 1) de mediesystemiske og 2) de genremæssige
aspekter ved handelen med og versioneringen af formater. Disse aspekter vil i
mit projekt konkret blive grebet an gennem en komparativ analyse af danske og
spanske formatversioneringer og medieforhold: dels gennem en nærmere
undersøgelse af det spanske og det danske mediesystem, dels gennem en
genreanalyse af to af de mest populære, nyere versioneringsgenrer, reality show
(fx Big Brother og Robinson) og livsstilsprogrammer (fx Roomservice, Helt Solgt
og De Fantastiske Fem), samt tekstanalyser af konkrete versioneringer inden for
de to genrer i de to respektive lande.
Metodisk belyses genreaspektet primært gennem kvalitativ tekst- og genreanalyse
og sekundært gennem en kvantitativ opgørelse af genrernes omfang og hyppighed.
Mediesystemaspektet belyses gennem (historiske) dokumentanalyser af de to landes
mediesystemer samt interview med branchefolk i Danmark og Spanien.
Teoretisk tager jeg udgangspunkt i globaliseringsteori og i mere specifik
medieteori ang. internationalisering af tv-mediet.